Empaattinen yritys menestyy
Brittiläinen konsulttiyritys Lady Geek on kehittänyt empatiaindeksin, joka on saanut maailmalla runsaasti huomiota. Indeksin lähteinä käytetään yritysten taloustietoja, kyselyitä ja sosiaalisen median sisältöanalyysia. Näiden perusteella on selvitetty esimerkiksi henkilöstön käsitystä toimitusjohtajasta, asiakkaiden valitusten käsittelyä ja eettisiä rikkeitä.
Tutkimusjoukkoon kuului 160 globaalisti toimivaa pörssiyhtiötä. Listan kärkeen nousivat amerikkalaiset Microsoft, Facebook ja Tesla Motor. Kymmenen kehnoimman joukosta löytyvät esimerkiksi Ryanair, lääkejätti Merck ja vaatefirma Abercrombie & Fitch. Kehnosti menestyivät myös suuret autovalmistajat.
Empatiaindeksin kymmenen parhaan yrityksen arvonkehitys oli kaksinkertainen kehnoimpaan kymmeneen verrattuna. Tulosta kärkijoukko teki 50 prosenttia enemmän.
Suomalaisyritysten empaattisuus jää arvailun varaan, sillä tutkimus joukkoon ei mahtunut yhtään yritystä Pohjoismaista.
Lady Geekin perustaja Belinda Parmar nostaa esiin, että monet Piilaakson teknologiajätit menestyivät listauksessa. Hänen mukaansa tämä saattaa johtua siitä, että ne osaavat hyödyntää sosiaalista mediaa vuoropuhelussa asiakkaiden kanssa. Parmarin mielestä empatian merkitys kasvaa, kun sosiaalinen media ruokkii vaatimuksia läpinäkyvyydestä ja aidosta vuorovaikutuksesta.
Pehmeänä pidetystä empatiasta kehitetään nyt kovaa kilpailuetua. Lue artikkeli Empatia kasvattaa korvat »