Empaattinen yritys menestyy

Brittiläinen konsulttiyritys Lady Geek on kehittänyt empatiaindeksin, joka on saanut maailmalla runsaasti huomiota. Indeksin lähteinä käy­tetään yritysten taloustietoja, kyselyitä ja sosiaalisen median sisältö­analyysia. Näiden perusteella on selvitetty esimerkiksi henkilöstön käsitystä toimitusjohtajasta, asiakkaiden valitusten käsittelyä ja eetti­siä rikkeitä.

Brittiläinen konsulttiyritys Lady Geek on kehittänyt empatiaindeksin, joka on saanut maailmalla runsaasti huomiota. Indeksin lähteinä käy­tetään yritysten taloustietoja, kyselyitä ja sosiaalisen median sisältö­analyysia. Näiden perusteella on selvitetty esimerkiksi henkilöstön käsitystä toimitusjohtajasta, asiakkaiden valitusten käsittelyä ja eetti­siä rikkeitä.

Tutkimusjoukkoon kuului 160 globaalisti toimivaa pörssiyhtiötä. Listan kärkeen nousivat amerikkalaiset Microsoft, Facebook ja Tesla Motor. Kymmenen kehnoimman joukosta löytyvät esimerkiksi Ryanair, lääkejätti Merck ja vaatefirma Abercrombie & Fitch. Kehnosti menestyi­vät myös suuret autovalmistajat.

Empatiaindeksin kymmenen parhaan yrityksen arvonkehitys oli kaksinkertainen kehnoimpaan kymmeneen verrattuna. Tulosta kärki­joukko teki 50 prosenttia enemmän.

Suomalaisyritysten empaattisuus jää arvailun varaan, sillä tutkimus joukkoon ei mahtunut yhtään yritystä Pohjoismaista.

Lady Geekin perustaja Belinda Parmar nostaa esiin, että monet  Piilaakson teknologiajätit menestyivät listauksessa. Hänen mukaansa tämä saattaa johtua siitä, että ne osaavat hyödyntää sosiaalista mediaa vuoropuhelussa asiakkaiden kanssa. Parmarin mielestä empatian mer­kitys kasvaa, kun sosiaalinen media ruokkii vaatimuksia läpinäkyvyy­destä ja aidosta vuorovaikutuksesta.

Pehmeänä pidetystä empatiasta kehitetään nyt kovaa kilpailuetua. Lue artikkeli Empatia kasvattaa korvat »