Empatia kasvattaa korvat
Voiko yritys menestyä paremmin, jos sen johtajat eläytyvät asiakkaiden ja työntekijöiden asemaan? Pehmeänä pidetystä empatiasta kehitetään nyt kovaa kilpailuetua.
Toimitusjohtaja Ari Rämö on nähnyt kaavioita ihmisen motivaatiosta. Ne ovat usein niin monimutkaisia, että tulkintaan tarvittaisiin psykologin koulutusta. Rämö luottaa mieluummin yksinkertaistamisen voimaan.
”Ihminen on motivoitunut silloin, kun hänellä on hyvä fiiilis. Hyvän johtajan tehtävä on edistää hyvää fiilistä. Tästä voi käyttää nimitystä empatia: se on se arjen juttu jokaisessa kohtaamisessa.”
Rämö tiedostaa, että esimiehen ja alaisen kohtaamisissa on paljon pelissä. Pomo voi vaikuttaa paljon siihen, lähteekö alainen tilanteesta paremmalla tai huonommalla tuulella. Rämön mukaan hyvä johtaja kohtelee alaisiaan yksilöinä, arvostaa erilaisuutta ja tietää ainakin periaatteessa, mikä hänen ihmisiään motivoi.
Rämö korostaa empatiaa taitona, jonka voi oppia. Se ei siis ole ominaisuus, joka joko on tai ei ole. Empatian ensimmäinen askel on kuunteleminen.
”En minäkään varmaan nuorena poikana paljon muita kuunnellut. Myöhemmin työskentelin kuitenkin konsulttina, ja työnantajalla oli sellainen periaate, ettei asiakkaille saanut sanoa omaa mielipidettä. Sen sijaan piti kuunnella ja kysellä heidän näkemyksiään.
Pintapuolisesti tarkasteltuna Ari Rämö vaikuttaa varsin tyypilliseltä suomalaiselta pomolta. Mies on vähän päälle viisikymppinen insinööri, jonka johtama yritys toimittaa antureita teollisuudelle.
Rämö ei ole kuitenkaan ihan tavallinen tapaus. Hän on poikkeuksellisen kiinnostunut johtamisen voimasta ja on kirjoittanut opeistaan suositun kirjan. Sen nimi on Yksinkertaista johtamista – arvostaen. Rämön vetämä Sick Oy on pysytellyt jo vuosia Suomen paras työpaikka -listausten kärjessä. Yhtiö on kolminkertaistanut Rämön aikana liikevaihtonsa ja tehnyt tulosta myös ankeina vuosina.
Ari Rämön ajattelussa empatia liittyy kiinteästi arvostukseen.”Jos toinen ihminen on jotakin mieltä, se asia on hänelle totta. Minun pitää silloin hyväksyä, että se on niin.”
Sickin omistaja on keskisuuri saksalainen perheyritys. Se kuuluu arvostettuun Mittelstandiin, yritysryhmään, jonka pitkäjänteisyys nousee usein myönteisenä esimerkkinä myös suomalaiseen talouskeskusteluun.
”Saksassa on paljon tämän kokoluokan yrityksiä, jotka pitävät huolta ihmisistä ja arvostavat erilaisuutta. Meille on annettu vapaus tehdä omalla tavallamme asioita niin, että ne sopivat Suomeen.”
Empatia kirkastaa älyn
Sanalla empatia on pehmeä kaiku. Tutkimustulokset viittaavat kuitenkin siihen, että myötätunnosta voi tulla yrityksille kova kilpailuetu. Teema on noussut äskettäin esille niin suomalaisessa kuin kansainvälisessäkin liikkeenjohdon tutkimuksessa.
Harvard Business Review -lehdessä äskettäin julkaistu artikkeli todisti, että yrityksen empaattisuuden ja taloudellisen menestyksen välillä vallitsee korrelaatio. Artikkelin kirjoittaja Belinda Parmar määrittelee empatian muiden kokemusten ymmärtämiseksi, sekä älyllisesti että tunnetasolla. Organisaation empatia tarkoittaa siis kykyä ymmärtää asiakkaita, työntekijöitä ja sidosryhmiä.
Stanfordin johtamiskoulun professorilla Jennifer Aakerilla on havainnollinen esimerkki empatian voimasta: yliopiston varainkerääjien hankkimat lahjoitukset kolminkertaistuivat, kun he ennen puhelintyötä tapasivat henkilökohtaisesti tutkijoita, joiden projekteja lahjoituksilla rahoitettiin.
Helsingin yliopistossa on meneillään monitieteinen Copassion-tutkimusohjelma, joka selvittää myötätunnon myönteisiä vaikutuksia organisaatioissa.
”Empatia on tärkeä elementti myötätunnossa”, kuvaa hankkeen johtaja, professori Anne Birgitta Pessi. ”Empatia tarkoittaa kykyä paitsi ymmärtää myös tuntea tai eläytyä toisen näkökulmaan. Myötätunto on kuitenkin laajempi ja vaativampi käsite, joka sisältää myös valmiuden toimia toisen eteen.”
Pessi poimii havaintoja kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta:
1. Ihminen kykenee myötätuntoisen kohtaamisen jälkeen ratkomaan älyllisiä ja luovuutta vaativia tehtäviä paremmin kuin hän muutoin pystyisi. Myötätunto virittää meidät nokkelammiksi ja luovemmiksi.
2. Ihmiset pysyvät kolme kertaa todennäköisemmin työpaikassa, jossa he saavat kokea merkityksellisyyttä.
3. Lääkärit, jotka eivät osoita myötätuntoa potilailleen, saavat enemmän hoitovirhesyytteitä kuin myötätuntoiset – vaikka eivät edes tekisi hoitovirheitä.
Empatia on luottamusta
Jos Pessi ja hänen kollegansa onnistuvat, suomalaiset yritysjohtajat kiinnostuvat suurella joukolla myötätunnon voimasta. Ensimmäiset ovat jo heränneet.
Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner linjasi hiljattain, että suomalaisten yritysten pitäisi laatia erityinen empatiastrategia. Jungnerin mukaan empatia on ”uusista, ilmaisista viestintävälineistä johtuen tehokkain ja käytännössä ilmainen tapa järjestää yrityksen asiakasrajapinta, tuotekehitys ja myös sisäinen kulttuuri”.
Empatian avulla yritys voi antaa kuluttajille hyvän kuvan itsestään. Vielä suurempi etu on, että empatia ”voimaannuttaa työntekijät käyttämään omia aivojaan”, kirjoitti Jungner Keskuskauppakamarin julkaisemassa kolumnissa.
Suomalaisten yritysjohtajien suuresta joukosta löytyy jo nyt johtajia, joiden johtamistyyliä voi kuvata empaattiseksi, vaikka he eivät itse käytäkään sellaista ilmaisua. Elinkeinoelämän keskusliiton puheenjohtaja, Koneen entinen toimitusjohtaja Matti Alahuhta tunnetaan erinomaisena kuuntelijana. Samaa tyylisuuntaa edustaa myös Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa.
Kun Siilasmaa tuli Nokian hallituksen puheenjohtajaksi vuonna 2012, yritys oli tukalassa tilanteessa. Lähes koko hallitus oli menossa vaihtoon. Edessä oli valtava ponnistus, johon tulisi kuulumaan satoja kokouksia, sitkeää väittelyä strategisista vaihtoehdoista ja dramaattisia päätöksiä. Siilasmaa aloitti urakan sopimalla hallituksen jäsenten kanssa ”kultaisista säännöistä”,joita hän halusi noudatettavan työskentelyssä. Ensimmäinen niistä kuului:
Always assume the best of intentions from others. Oleta aina, että toisten aikomukset ovat hyvät.
”Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos joku sanoo jotakin mistä et ollenkaan pidä, et heti räjähdä vaan kysyt "voisitko vähän täsmentää”, Siilasmaa havainnollisti haastattelussa, jonka globaalin suorahakuyrityksen asiakaslehti Observe julkaisi viime vuonna.
Säännöt korostavat kunnioittavaa käytöstä silloinkin, kun asioista ollaan eri mieltä.
”Kaikki kulminoituu luottamukseen. Pyrimme lisäämään sitä sekä hallituksen sisällä että hallituksen ja johdon välillä”, Siilasmaa tiivisti.
Hallituksen puheenjohtaja tapaa säännöllisesti Nokian toimitusjohtajan Rajeev Surin suoria alaisia. Hän kyselee heiltä yrityksen kulttuurista ja johtoryhmän toiminnasta, siitä miten konfiktit yksikössä ratkaistaan, voiko toimitusjohtajalle väittää vastaan, ja jopa siitä minkä muotoisessa pöydässä johtoryhmä istuu.
Empatia on myötätuntoa
Siilasmaan tyyli on tuottanut hyviä tuloksia, ainakin toistaiseksi. Nokian hallitus vei hänen johdollaan yhtiön suureen strategiseen muutokseen, joka kasvatti niin sanotun uuden Nokian (sen, millä jatkettiin matkapuhelinliiketoiminnan myynnin jälkeen) arvon 15-kertaiseksi. Kyselemällä Siilasmaa toimii kuten Ari Rämö, osoittaa arvostusta ja viestii, että toisen mielipiteellä on merkitystä.
Merkityksellisyyden etsintä kuuluu myös Copassion-hankkeen keskeisiin kysymyksiin.
”Ihminen etsii sekä työssä että vapaa-ajalla elämälleen merkitystä”, professori Anne Birgitta Pessi kuvaa. ”Ja merkitys tulee muun muassa siitä, kun pystyy edistämään asioita, jotka jollakin tavalla hyödyttävät jotakin suurempaa tarkoitusta.
”Pessin tausta poikkeaa liikkeenjohdon tutkimuksen valtavirrasta: hän on koulutukseltaan kirkkososiologi. Tästä huolimatta – tai ehkä juuri tämän takia – hän on onnistunut hankkimaan Copassionin taakse vahvan rahoittajien ja poikkitieteellisen tutkijoiden joukon.
Pessi kertoo, että hän on törmännyt hanketta esitellessään kahdenlaisiin yritysjohtajiin:
”On niitä, jotka näkevät, että se tuo euroja, sillä panostaminen myötätuntoon edistää tuloksen kannalta arvokkaita asioi ta, kuten sitoutumista ja työhyvinvointia. Toiset taas ajattelevat, että myötätunto on itseisarvo – parempi maailma on ykköstavoite ja money will follow.”
Copassion-hankkeen ensimmäiset tulokset ovat lupaavia. Tutkimuksessa selvitetään esimerkiksi, miten vapaaehtoistyö vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon. Toisessa tutkimushaarassa seurataan esimiesten tunnetaitokoulutusten vaikutusta työyhteisöön. Tunteita ei kannata unohtaa työpaikoilla, koska ne vaikuttavat vaikka ne jättäisi huomiotta. Esimerkiksi pelko on vahva tunne, joka ohittaa ja lamauttaa koko rationaalisen ajattelun.
”Järjellä toimivat aivoalueet eivät pysty aktivoitumaan esimerkiksi yt-neuvottelujen aikana, jos tunteita ei käsitellä ensin”, Pessi kuvaa.
”Myötätunto on hyvin biologisesti rakennettu voima meissä. Vagus-hermomme, joka säätelee sydämen sykettä ja tulehdustasoja, aktivoituu myötätunnosta ja myötätunnon näkemisestä.”
Empatia on tunneälyä
Myötätunnon voima näkyy Pessin mukaan myös yhteisöjen evoluutiossa. Parhaiten henkiin ovat jääneet ne heimot ja ryhmät, jotka kykenevät parhaiten yhteistoimintaan. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että oman joukon hyvinvoinnista pidetään huolta ja sitä, että ymmärretään ja ennakoidaan muiden toimintaa.
Hille Korhosen johtamalla Alkolla on vakuuttavia näyttöjä molemmista. Alko on nimetty Suomen parhaaksi työpaikaksi suuryritysten sarjassa 2014 ja 2015. Asiakaspalautteella mitattuna se on Suomen paras vähittäiskauppaketju.
Korhonen aloitti toimitusjohtajapestinsä Alkossa kolme vuotta sitten kysymällä henkilöstöltä, miten Alkosta tehtäisiin Suomen paras työpaikka. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 1 800. Ne muodostivat pohjan strategiatyöhön, joka johti kunnianhimoisiin tavoitteisiin. Alko haluaa olla esimerkiksi Suomen vastuullisin palveluyritys, joka tarjoaa Suomen parhaan palvelukokemuksen.
”Meillä käytetään tunneäly-termiä, ei empatiaa, mutta eivätkö ne ole aika lähellä toisiaan”, Korhonen kysyy. ”Tunneäly näyttäytyy niin, että pyrimme kuuntelemaan muita, aistimaan tilanteita ja muiden tarpeita. Myös yhteistyötaidot ovat tärkeitä.”
Alkon johtajat ovat pohtineet henkilöstön kanssa myös sitä, millaista on hyvä johtaminen. Yhdessä on määritelty johtajuuden roolit: visionäärinen tavoitejohtaja, yksilöiden valmentaja sekä aito ja inhimillinen johtaja. Jokaisen pitää pystyä hyppäämään rooleihin tilanteen niin vaatiessa, myös työntekijöiden.
Avoimeen vuorovaikutukseen ihmisten kanssa on antautunut myös Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri. Hänet tunnetaan virkamiehenä, joka jaksaa väsymättä kuunnella kaupunkilaisten purnausta.
Sauri on koulutukseltaan psykologi. Hän tuntee empatian merkityksen, mutta puhuu mieluummin kaksisuuntaisesta kommunikaatiosta.
”Ennen maailmassa pärjäsi vielä yksisuuntaisella kommunikaatiolla, käskyillä ja määräyksillä. Nykyisin jokaisella ihmisellä on taskussaan kaikki maailman tieto ja vahva julkaisualusta. Tämä tekee yksisuuntaisella viestinnällä johtamisen tragikoomiseksi tai mahdottomaksi.”
Saurin mukaan kaupungin johtamisessa on kyse siitä, että koko kaupunkiyhteisön luovuus, osaaminen ja tieto saadaan valjastettua yhteiseksi hyväksi. Ideana on kuunnella niin kaupunkilaisten kuin työntekijöidenkin näkemyksiä. Parhaiten perusteltu argumentti voittaa.
”Ei toisten ihmisten näkökulmaa voi tietää ilman vuorovaikutusta.”
Ärtyneiden kaupunkilaisten kuunteleminen ei kuitenkaan vaadi erityistä eläytymistä heidän ärtymykseensä.
”Totta kai kyse on tunteistakin, mutta tunteet riippuvat myös ymmärryksestä. Mitä enemmän jakaa tietoa etukäteen, sitä vähemmän tulee pettymyksiä.”
Miksi Ruotsi puhuu
Ymmärrys kasvaa, kun ilmapiiri suosii kuuntelemista ja keskustelua. Tieto ruokkii tunteiden hallintaa, ja tunteiden hallinta edistää viisaita päätöksiä. Ihmiset kertovat ajatuksistaan, jos he eivät pelkää keskustelun toista osapuolta vaan luottavat häneen. Myönteinen kierre voi alkaa.
Sama logiikka näyttää toimivan hyvinkin erilaisten organisaatioiden johtamisessa, on kyse sitten Helsingin kaupungista, Nokiasta tai Vantaan Martinlaaksossa sijaitsevasta tavallisesta toimistotalosta, joka on Sickin päämaja.
Suomalaiset edelläkävijäyritykset ovat huomanneet empatian ja tunteiden merkityksen, mutta vielä ei voida puhua mistään kansallisesta vahvuusalueesta. Helsinkiläisissä kokoushuoneissa kuulee edelleen vähättelyä ruotsalaisen johtamiskulttuurin ”diskuteeraamisesta”, joka tarkoittaa henkilöstön näkökulmien kuuntelemista ja sitouttamista tehtyihin päätöksiin.
Ari Rämön mielestä ruotsalaisyritysten keskusteleva kulttuuri on empaattisempi ja ehkä siksi myös tuloksellisempi kuin suomalainen. Hille Korhonen on samaa mieltä.
”Suomalaisyritysten kesken on hyvin isoja eroja siinä, miten henkilöstö ja sen tarpeet otetaan huomioon päätöksenteossa, vaikka henkilöstön hyvinvointi ja onnellisuus säteilee asiakkaille”, Korhonen sanoo. ”Kun mietin omaa hallitustyöskentelyäni, on aika paljon hallituksia, joissa ei juurikaan puhuta asiakkaista. Itse yritän tuoda sitä näkökulmaa esille aina, kun keskustellaan strategiasta.”
Mutta missä kulkevat empaattisuuden rajat? Voiko johtaja olla liian myötätuntoinen?
Sekin on mahdollista. Johtamisesta ei tule mitään, jos esimies pyrkii mielistelemään kaikkia ja vaihtaa näkemyksiään kuin tuuliviiri. Johtajiksi valikoituu kuitenkin yleensä niin vahvatahtoisia ihmisiä, että empatian puute lienee yleisempi ongelma kuin sen liiallisuus.
Ari Rämö sanoo, ettei johtaja voi toimia kaikkien mielen mukaisesti, jos joku työntekijöistä toimii väärin tai jos ihmisten välille syntyy ristiriitoja. Päätöksentekoa tukee yrityksen visio.
”Sen pitää olla selvästi näkyvillä. Vision avulla asetetaan rajat ja sanotaan, että nyt menemme tuohon suuntaan”, Rämö linjaa.
Pienessä on kaikki
Myötätunnon tutkija vahvistaa sen, mistä yritysjohtaja puhuu. Professori Anne Birgitta Pessin mukaan myötätunnon lisääminen työyhteisössä lähtee esimiehen käyttäytymisestä, pienistä kohtaamisista.
”Esimies vaikuttaa vaikkapa silloin, kun alainen kuulee esimiehen puhuvan kunnioittavasti jollekulle toiselle. Tai siinä, tuleeko neukkariin hymy huulilla ja silmiin katsoen vai kiireisenä kulmat kurtussa. Mikä on se energia ja tunnetila, jota välittää ympärilleen.”
Small is all, tiivistää Pessi. Hille Korhonen korostaa yrityskulttuurin merkitystä tunneälykkyyden kasvattamisessa. Kulttuuri rakentuu arjen tekojen, toimintatapojen ja päätösten kautta. Ari Rämön mielestä empaattisuutta tavoiteltaessa kannattaa myös pitää mielessä, mitä empaattisuus ei ole.
Empaattisuus ei voi tarkoittaa aina ja kaikissa tilanteissa sitä, että muille pitäisi tehdä niin kuin haluaisi itselleen tehtävän. Kyse on ihmisen erilaisuudesta.
Se mikä on yhdelle tärkeää, voi olla jollekin toiselle ihan sama.
Todisteita siitä, että empaattinen yritys menestyy: brittiläinen konsulttiyritys Lady Geek on kehittänyt empatiaindeksin. Lue lisää »
Aito ymmärrys auttaa myynnissä
Asiakaskeskeisyys kuuluu lähes jokaisen yrityksen iskusanavarastoon, mutta miten se toteutuu käytännössä? Asenteet ja toimintatavat eivät muutu yhtä ketterästi kuin liikkeenjohdon ismit.
Teollisuusyritys toisensa perään haluaa muuttua palveluyritykseksi, joka tarjoaa ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Tämä tarkoittaa, ettei myynti voi enää keskittyä omien tuotteiden teknisten ominaisuuksien esittelyyn. Sen sijaan on kuunneltava, mitä asiakas haluaa – ja ymmärrettävä myös rivien välit sekä tarpeet julkilausuttujen toiveiden takana.
Paljon myyntityötä tehnyt Sickin toimitusjohtaja Ari Rämö huomauttaa, ettei ajatus ole uusi.
”Asiakaskeskeisyydestä puhuttiin jo 1980-luvulla. Ehkä nykyisin mennään vielä pitemmälle niin, että myyjän roolissa on hyvä tuntea asiakkaan kokonaistilanne – ei vain ostotilanne vaan koko tuotteen elinkaari. Silloin ostohetkellä kalliimpi ratkaisu voikin olla kokonaiskustannuksiltaan edullisempi.”
Rämön mukaan Sickin myyntiä ohjaa tietoinen päätös, että asiakas on aina oikeassa.
”Toki poikkeuksena voi olla tilanne, jossa oma ratkaisu on selvästi parempi kuin se, mitä asiakas ajattelee. Myös se on empaattisuutta, jos sanotaan että et tarvitse tuota vaan pärjäät puolta halvemmalla vaihtoehdolla.”