Kohtaamisbisnes ja korona: Coloro CLR väritti tulevaisuutensa uudelleen
Nopea reagointi, sisukkuus ja tuotannon joustavuus pelastivat yhtiön koronakriisin pahimmilta iskuilta.
Se oli päivä, joka ei kovin nopeasti unohdu.
Maaliskuun puolivälissä Helsingin Messukeskuksessa oli menossa ammattilaismessut, joissa kokoontui pakkaus-, elintarvike- ja graafisen teollisuuden toimijoita.
”Seurasimme messuosastolla hallituksen koronainfoa. Kun kerrottiin, että kaikki yli 500 ihmisen kokoontumiset kielletään, kynät tippuivat kädestä. Siinä hetkessä suli paljon myyntiä”, Roope Ropponen kertaa maaliskuun puolenvälin tapahtumia.
Ropponen on yksi Vantaalla toimivan Coloro CLR:n perustajista. Graafisen alan yritys valmistaa asiakasyrityksille markkinointituotteita asiakaskohtaamisiin. Myymälämarkkinointi- ja messumateriaaleja, tapahtuma- ja promootiotuotteita.
Vuonna 2018 perustetun yrityksen kasvuvauhti on ollut hurjaa. Perustamisvuonna yhtiö osti kolme yritystä, joiden liikevaihto ylsi viiteen miljoonaan euroon. Ensimmäisellä tilikaudella liikevaihto saatiin kasvatettua yli seitsemään miljoonaan. Sama tahti oli jatkunut alkuvuoden 2020.
Sitten tuli korona ja kaikki muuttui nopeasti.
Bisnes, joka perustuu kohtaamisiin
”Liiketoimintamme perustuu kohtaamisiin. Olemme yritysten kumppanina tekemässä asiakaskohtaamisista entistä vaikuttavampia.”
Jos ei ole asiakaskohtaamisia, ei ole bisnestäkään.
Vai voisiko sittenkin olla? Yhtiössä käärittiin hihat ja alettiin heti ideoida uutta. Asiakkaat eivät nyt tarvitse promootiotuotteita kesäfestareille. Mutta mitä ne tarvitsevat? Mitä tyhjänpanttina seisovilla tuotantolaitteilla voisi tehdä?
Vastaus löytyi nopeasti: suojavarusteita.
Alkoi vimmattu suunnittelutyö. Yhtiössä painettiin maaliskuussa töitä lähes täysiä vuorokausia. Mainosmateriaaleja tuottaneilla koneilla alettiin valmistaa pisarasuojavisiireitä, kangasmaskeja ja suojapleksejä. Viikon kuluttua ensimmäiset pisarasuojatuotteet olivat valmiina myyntiin.
Lomautuksia onnistuttiin lykkäämään 1,5 kuukautta
Kyky mukautua oli tärkein syy siihen, että tuotevalikoima saatiin vaihdettua lennossa. Yhtiössä oli totuttu tekemään perusliiketoiminnan tuotteita nopealla syklillä.
”Meillä ei ole koskaan tehty vain tiettyjä vakiotuotteita, kuten käyntikortteja, banderolleja ja mainosteippejä, vaan juuri sellaisia juttuja, joita asiakas on tiettyyn tilanteeseen tarvinnut. Jos joku asiakkaamme halusi tapahtumaansa tietynlaisen ratkaisun meiltä, me keksimme tavat toteuttaa se. Olimme tottuneet nopeisiin liikkeisiin ja innovatiiviseen kehittämiseen.”
Mainosmateriaaleja tuottaneilla koneilla alettiin valmistaa pisarasuojavisiireitä.
Haastavinta oli siirtyminen räätälöidystä tuotteesta volyymituotantoon ja kehittää tuotantoa niin, että hinnat saatiin järkevälle tasolle.
Yrityksen suojatuotteita alettiin myydä muun muassa vähittäiskaupoille, kotihoitoon, hammaslääkäriasemille ja sairaaloihin. Parhaina päivinä yhtiön varastolta lähti asiakkaalle kymmenentuhatta pisaravisiiriä.
”Onnistuimme uusien tuotteiden myötä lykkäämään lomautuksia 1,5 kuukautta. Olemme todella iloisia, että ihmiset pystyivät pitämään työnsä pidempään. Olemme nyt joutuneet lomauttamaan henkilökuntaa, mutta isku olisi ollut paljon isompi, jos emme olisi lähteneet kehittämään uusia tuotteita.”
Pisaravisiireitä ja muita suojavarusteita menee nyt vähemmän kuin aivan kriisin alussa. Ulkomailta on saatu tilattua edullisemmin ja moni pystyy nyt tekemään tuotteita myös itse. Osa pisarasuojatuotteista kuitenkin luultavasti jää Coloro CLR:n vakituiseen valikoimaan.
”Tällä hetkellä kehitämme kertakäyttöistä esiliinaa terveydenhuoltoalan tarpeisiin yhdessä VTT:n kanssa. Tavoitteenamme on tehdä tuote, jota pystymme valmistamaan järkevässä volyymissä ja sellaisella tehokkuudella, että hinta saadaan järkevälle tasolle”, Ropponen kertoo.
Innovointikyky on iskussa
Graafinen ala on maailman neljänneksi suurin toimiala ja se on ollut vahvassa kasvussa aina koronakriisiin asti. Coloro CLR haluaa kasvusta palasen itselleen ja tähtää kansainväliseen menestykseen.
”Tavoitteemme oli tänä vuonna kasvattaa liikevaihtoamme 30–40 prosenttia viime vuodesta. Tavoite näytti realistiselta aina maaliskuun alkuun asti. Nyt tilanne on tietysti aivan toinen. Jos onnistumme pitämään liikevaihtomme viime vuoden tasolla seitsemässä miljoonassa, olemme voittajia. Se olisi upea suoritus.”
”Yrityksemme innovointi- ja toimintakyky on nyt aivan eri tasolla kuin aikaisemmin.”
Kriisi oli vaikea paikka, mutta siitä on löydettävissä myös positiivista.
”Opimme älyttömän paljon uusia asioita lyhyessä ajassa. Yrityksemme innovointi- ja toimintakyky on nyt aivan eri tasolla kuin aikaisemmin.”
Tuleva menestys riippuu paljolti siitä, kuinka kesän myynti sujuu ja miten nopeasti tilanteet palautuvat – jos palautuvat – koronaa edeltävään aikaan. Tulevaisuus on kaikille vielä epävarma, mutta ei se ihan mahdottomalta vaikuta. Ropponen näkee keväässä valoa:
”Toukokuun ensimmäinen viikko on sujunut perusbisneksemme osalta jo paljon paremmin kuin huhtikuun viimeinen viikko. Toivotaan, että tämä suunta jatkuu.”