Pilvilinnojen rakentaja
Hotelliyrittäjä ja purjehtija Jussi Paavoseppä elää unelmille. Seuraava unelma on voittaa maailmanympäripurjehduskilpailu.
Tämä on Spirit of Helsingin kapteeni Jussi Paavosepän purjehdustarinan ensimmäinen osa. Lue tarinan jatko täältä:
Osa 2: Pitkälle pääsee hitaasti
Jotkut rakentavat pilvilinnoja, toiset myös ullakkoja, kokonaisia sairaaloita ja ihmisjoukot hurmaavia hotelleja.
Nykyinen hotelliyrittäjä, entinen ullakkorakentaja ja talotehtailija ja ikuinen teekkari Jussi Paavoseppä sanoo elävänsä unelmille.
”Unelmointia ei voi olla liikaa. Minulta taitaa siis puuttua vähän itsesuojeluvaistoa”, Paavoseppä sanoo autonsa handsfreehen ja remahtaa nauruun.
Haastatteluhetkellä Paavoseppä on kotimatkalla ja hotkii samalla lähikaupasta ostamaansa roiskeläppäpitsaa. Hän on juuri palaamassa Fiskarsista, jonne hän avasi vaimonsa Netta Paavosepän kanssa uuden hotellin tämän vuoden kesäkuussa.
Jos ei osaa, täytyy opetella
The Torby Fiskarsin kylässä Raaseporissa on auki toista kuukautta. Historialliseen Fiskars Groupin kiinteistöön rakennettiin 24 hotellihuonetta, joista avautuu näkymät Fiskarsin vanhalle ruukkialueelle. Inkoon saaristossa sijaitseva Hotel Barö on ollut auki jo pari vuotta. Suositussa saaristohotellissa tehdään parhaillaan kolmatta laajennusta.
Paavosepästä tuli hotelliyrittäjä hieman sattumalta. Elettiin vuotta 2019. Hän oli juuri myynyt osuutensa teräskennoelementtejä valmistavasta Fixcelistä.
”Finanssit olivat hyvällä mallilla. Kun kaverini pyysi katsomaan Barösundiin tonttia, tiesin heti, että siihen täytyy tehdä hotelli.”
Luonnonmukainen, luontoa kunnioittava hotellielämys.
”Minulla ei ollut kokemusta hotellialalta, joten piti opetella.”
Samalla rohkeudella Paavoseppä aloitti purjehdusharrastuksen vuonna 2001.
”Lainasin kirjastosta hakusanoilla ’how to sail’ pinon kirjoja, vuokrasin frendien kanssa purjeveneen ja lähdimme viikoksi Airistolle harjoittelemaan. Eikä mitään mennyt rikki!”
Nyt Paavosepällä on kaksi menestyvää hotellia ja syyskuussa alkoi purjehduskilpailu maailman ympäri. Palataan purjeisiin pian. Puhutaan ensin lisää unelmista ja riskeistä.
On hyvä, ettei kaikkea tiedä etukäteen
Kaikki tekeminen sisältää riskejä. Paavosepän mielestä on hyvä, että kaikkea, mitä tulevaisuus tuo mukanaan, ei tiedä etukäteen.
”Jos jokainen pystyisi evaluoimaan tekemisen riskit täydellisesti, maailmassa ei tapahtuisi mitään.”
Elämää ei voi koskaan hallita, vaikka miten yrittäisi.
”Elämä on välillä jokeripokeria. Aina voi sattua jotain.”
Paavosepällä on tästä omakohtaista kokemusta.
Äiti kuoli syöpään Paavosepän ollessa vielä alaikäinen. Isä kuoli syöpään pojan täytettyä 18 vuotta. Isällä oli teknisen tukkukaupan yritys, jonka vetovastuu siirtyi Jussille ja hänen hieman vanhemmalle siskolleen. Yrityksellä oli silloin, 1990-luvun laman jälkeen 14 miljoonan markan vuosiliikevaihto ja 7 miljoonan velat.
”Minulla oli suunnitelma skaalata bisnestä. Sitä varten olisi pitänyt ottaa velkaa. Siskoni ei halunnut enempää lainaa. Päätin, että pidän mieluummin siskoni kuin alan vängätä yrityksen kanssa.”
Niinpä Paavoseppä siirtyi muihin liiketoimiin. Hän osti asuntoja, muutti niiden käyttötarkoituksen ja myi voitolla eteenpäin. Sitten hän keksi tiiminsä kanssa rakentaa lisäkerroksia asuntoihin. Paavosepästä tuli ullakkorakentaja. Asia vei toiseen. Pian avattiin Suomen suurin talotehdas Hämeenlinnan lähelle, kun hänen perustamansa yritys Fixcel alkoi tehdä teräskennorakenteella rakennuksia.
Ensimmäisen toimintakuukauden aikana Paavoseppä kertoo myyneensä 32 miljoonalla eurolla rakennuksia, muun muassa kaksi sairaalarakennusta HUSille.
”Kaikki myytiin, mitä pystyttiin tekemään.”
Koska kysyntää riitti, kapasiteettia päätettiin kasvattaa. Yritykseen haettiin lisää pääomaa ja palkattiin työntekijöitä. Silloin tapahtui Paavosepän oman uran kannalta kriittinen käänne.
”Puolen vuoden kuluttua yrityksen sisällä tapahtui nurkanvaltaus. Semmoinen tekeminen ei sopinut minun maailmankatsomukseeni. Astuin suosilla sivuun.”
Paavoseppä piti kiinni omista näkemyksistään ja käänsi sivua. Hän ryhtyi hotelliyrittäjäksi.
”Elämässä on tullut pataan useita kertoja, mutta en ole silti halunnut lopettaa tekemistä. Jos elää sitten kun -elämää ei lopulta päädy tekemään mitään.”
(Artikkeli jatkuu)
Unelma on tavoite
”Luova suunnittelu antaa minulle draivia. On hienoa huomata joku ongelma ja suunnitella monistettava konsepti sen ratkaisemiseksi. Samoja kicksejä saan off piste -laskusta, purjehduksesta ja lainelautailusta.”
Unelma on Paavosepälle sama asia kuin tavoite. Tavoitetta kohti meneminen tarkoittaa riskejä ja paljon työtä. Täytyy arvioida riskit. Jos riskit eivät tunnu ylitsepääsemättömiltä, niiden olemassaolo ei saa olla syy jättää asioita tekemättä.
”Kaikkeen, mihin elämässä keskittyy, täytyy olla malttia suhtautua syvällisesti”, Paavoseppä toteaa. Riskit kuitenkin pienenevät, kun valmistautuu hyvin.
”Esimerkiksi lainelautailussa onnistumisesta vain viisi prosenttia tulee itse lainelautailusta. Kaikki muu aika menee valmistautumiseen. Otetaan selvää, miten ja missä aallot rikkoutuvat. Millaisia aaltoennuste ja tuuliennuste ovat, onko nousu- vai laskuvesi ja niin edelleen.”
Hotelliyrittäjän täytyy miettiä samalla tavalla, tulevaisuuteen varautuen. Jos asiakkaita ei enää kiinnosta? Mitä jos paikkakunta ei enää olekaan hotellille paras mahdollinen? Paavosepät ovat varautuneet tulevaisuuteen suunnittelemalla esimerkiksi Barön niin, että majoitusyksiköitä voi siirrellä yhtiön sisällä maantieteellisesti muutamassa päivässä.
Hotellin huonemoduulit voi irrottaa, nostaa rekan kyytiin ja kuljettaa toisaalle. Riskienhallinta ei ole vain yrittäjän oma selustan turvaamista vaan myös laajempien sidosryhmien huomioimista.
”Rakensimme Barön luontoa kunnioittaen. Emme halunneet räjäytellä mitään hotellin tieltä, vaan toteuttaa kaiken niin, että jos me joskus lähdemme, luonto palautuu vuoden parin kuluessa.”
Matkalle maailman ympäri
Tärkein asia niin bisneksessä kuin maailmanympäripurjehduksessa on hyvä tiimi. Koska kaikki tieto ei voi koskaan olla yhdellä ihmisellä, on äärimmäisen tärkeää valita ympärilleen oikeat ihmiset. Sitä oppia Paavoseppä on toteuttanut kaikissa projekteissaan, myös Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduksessa.
Syyskuussa alkanut OGR on suunnattu tavallisille purjehtijoille tavallisilla huviveneillä. Kilpa-aluksissa ei ole tietokoneita, satelliitteja eikä GPS:ää. OGR on retrokilpailu vuonna 1973 järjestystä kilpailusta, josta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta.
Paavoseppä on Spirit of Helsinki – Swan 651 -veneen omistaja ja miehistön kapteeni.
”Kyllä me voittamaan lähdetään”, hän toteaa ja sanoo, että seikkailuun on helppo lähteä, koska porukka on paras mahdollinen. Miehistön jäsenet luottavat toinen toisiinsa ja toistensa osaamiseen.
”Olemme koonneet Spirit of Helsinki -miehistön niin, että aluksessa on joka legillä kaikki tarvittava tietämys. Oikeita päätöksiä pitää purjehtiessa tehdä nopeasti, ja kun tieto on läsnä siinä veneessä, se tekee päätöksistä oikeampia. Mukana miehistössä on esimerkiksi aina myös lääkäri.”
Sitten Paavosepän auto pysähtyy ja moottori sammuu. Hän on tullut Helsingin Eirassa sijaitsevaan kotiinsa, jossa odottavat vaimo ja kolme lasta. Haastatteluhetkellä jäljellä oli vielä 25 työpäivää ennen maailmanympäripurjehduksen starttia.
Miehistön kapteenina Paavoseppä on aluksen kyydissä koko matkan ajan. Onneksi välisatamissa pidetään taukoja, joiden aikana voi tavata omaa perhettä.
Mikä ihme saa hotelliyrittäjän lähtemään moneksi kuukaudeksi purjehtimaan maailman meriä?
”Haluan näyttää omille lapsilleni, että näinkin voi elää. Voi tehdä asioita ja toteuttaa unelmiaan.”
Paavoseppä miettii hetken ja sanoo vielä yhden jutun:
”Kun olen stressaantunut tai väsynyt, mietin maailman satamia ja niissä purjehtijan kohtaamaa ainutkertaista tunnelmaa. Satamaan saapuminen on joka kerta yhtä upeaa. Seikkailun suola janottaa.”
Spirit of Helsinki
Yrittäjät purjehtivat maailman ympäri Ocean Globe Race -kisassa. Spirit of Helsinki – Swan 651 on rakennettu vuonna 1984. Miehistön jäseniä yhdistävät yrittäjyyden lisäksi unelmat, intohimo purjehdukseen ja rakkaus luontoon.
Ocean Globe Race 2023 on kahdeksan kuukauden seikkailu ympäri maailmaa tavallisilla huviveneillä. Kisa alkoi Euroopasta syyskuussa 2023. Noin 27 000 mailin sprintti ympäri maapalloa jakaantuu neljään legiin. Välisatamat ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este.