Uppgradering och skydd av enheter
-
Använd alltid de nyaste versionerna av Mandatums mobilappar.
-
Uppgradera alltid enheternas operativsystem och applikationer till de senaste versionerna som tillverkarna erbjuder.
-
Ladda endast ner applikationer från pålitliga källor (appbutikerna App Store eller Google Play).
-
Installera antivirusprogram på enheterna, om möjligt.
-
Skydda enheterna med automatisk låsning, varvid enheterna låser sig själva efter en viss tids inaktivitet. Säkerställ att det krävs lösenord eller kod för att låsa upp enheten.
-
Byt ut enhetens lösenord eller kod till en kombination som är svår att komma på. Se till att förfrågan om lösenord eller kod är aktiverad.
-
Låna inte ut din enhet till andra. Det behöver inte ta mer än ett ögonblick för att t.ex. installera ett spionprogram eller stjäla uppgifter från enheten.
-
Säkerställ att enheter som möjliggör biometrisk identifiering (såsom ansiktsigenkänning eller fingeravtryck) endast har dina egna biometriska kännetecken.
-
Logga ut från appen när du inte använder den.
-
Töm enhetens minne genom att återställa enhetens fabriksinställningar om du t.ex. säljer den.
Logga in på mobiltjänstena
Användningen av mobiltjänsten kräver inloggning med en personlig kod, biometrisk identifiering eller stark autentisering.
- Välj en kod som är svår att komma på och som du inte använder i någon annan enhet.
- Spara aldrig koden i den mobila enheten.
- Avslöja inte din kod för någon. Byt kod, om du misstänker att den hamnat i fel händer.
- Du kan byta kod i mobiltjänsten. För att byta kod till tjänsten krävs stark autentisering.
För att skapa och byta kod i mobilappen Trader krävs inloggning på tjänsten med stark autentisering.
Logga in på mobiltjänstena (biometrisk identifiering)
-
Mandatums mobiltjänster ger dig möjlighet att logga in med biometrisk identifiering, såsom fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
-
Du kan aktivera den biometriska inloggningsfunktionen när du loggar in på tjänsten första gången.
-
Funktionen kan aktiveras eller inaktiveras också senare i mobiltjänstens inloggningsvy.
Konfidentiella uppgifter och informationssäkerhet i mobilapplikationen
- Alla uppgifter som sparas i applikationen är krypterade.
Om din mobila enhet kommer bort eller stjäls
Om din mobila enhet stjäls, kan du spärra inloggning med kod eller biometrisk identifiering för att förhindra missbruk. Du kan förhindra användningen av koder och biometrisk identifiering i Mandatums webbtjänst:
- Logga in på Mandatums webbtjänst och klicka på ditt namn uppe till höger i webbtjänsten. Välj Kunduppgifter i den rullgardinsmeny som öppnas. Du kan förhindra inloggning på fliken Mobilappar.
- Efter att du spärrat inloggning med kod eller biometrisk identifiering är det endast möjligt att logga in på mobilapparna med stark autentisering (bankkoder eller annan identifiering).
- Du kan också förhindra inloggning till mobiltjänsten genom att ringa Mandatums kundtjänst eller Traders kundtjänst.
- Alla transaktioner som gjorts med användning av Mandatums appar är bindande för användaren.
- Notera att användningen av Mandatums mobiltjänster inte automatiskt förhindras även om du spärrar dina nätbankskoder.
Mobiltjänstens säkerhetsegenskaper
Sessionens tidsutlösning
Mobiltjänsten Mandatum Pengar loggar automatiskt ut användaren efter 15 minuter, om appen inte har använts under denna tid. Syftet med tidsutlösningen är att förhindra missbruk av uppgifter som finns i applikationen.
I apparna i handelstjänsten Trader (TraderONE, TraderGO), kan användaren själv fastställa tidsutlösningen, varefter tjänsten loggar ut användaren.
Skydd av förbindelsen
Förbindelsen mellan Mandatum och kundens mobila enhet skyddas med en krypterad förbindelse. I och med krypteringen kan ingen utomstående person se vilka uppgifter som applikationen tar emot.
© Mandatumkoncernen
Uppdaterad 27.5.2024