Riitta Jokelaisen uratarina
Riitta Jokelaisen uratarina
”Asiat, joiden kanssa olemme tekemisissä, ovat asiakkaittemme hyvinvoinnin kannalta aidosti tärkeitä ja koen, että teemme vastuullista työtä tarjoamalla palveluita, joita kaikki todella tarvitsevat."
Mandatumin suuret- ja keskisuuret yritykset -tiimin asiakasjohtaja Riitta Jokelainen tykästyi vakuutusalaan jo vakuutussosionomiksi opiskellessaan. Alassa veti puoleensa sen ihmisläheisyys ja sen yhteiskunnallinen merkityksellisyys.
”Asiat, joiden kanssa olemme tekemisissä, ovat asiakkaittemme hyvinvoinnin kannalta aidosti tärkeitä ja koen, että teemme vastuullista työtä tarjoamalla palveluita, joita kaikki todella tarvitsevat. Palkitsemisratkaisujen myynti on myös siitä mukavaa, että sitä ei tarvitse tehdä väkisin, vaan saamme pohtia yhdessä asiakkaiden kanssa, mikä olisi heille paras ratkaisu”, Jokelainen kuvailee.
Valmistuttuaan Jokelainen työskenteli Tapiola-vakuutusyhtiössä eläkevakuutusasiakkuuksien parissa ja Aon Finlandilla vakuutusmeklarina ennen kuin häntä pyydettiin töihin Mandatumin edeltäjään, Henki-Sampoon.
”Oltuani meklarina tekemisissä monen eri vakuutusyhtiön kanssa Henki-Sampo vaikutti kaikkein ammattitaitoisimmalta ja kiinnostavimmalta yhtiöltä. He myös keskittyivät jo silloin henkilövakuuttamiseen, joka puhutteli minua eniten”, hän kertoo.
Vuodesta 2007 asti hän onkin työskennellyt ensin Henki-Sammossa ja sittemmin Mandatumissa, ensin aiemmista töistä tuttujen kansainvälisten vakuutusyhtiöverkostojen koordinoinnin ja myöhemmin alati laajemman vastuualueen parissa. Nykyisin hän hoitaa asiakasjohtajana omien asiakassuhteiden lisäksi myös Mandatumin meklariyhteistyötä. Pitkän Mandatum-uran varrelle on mahtunut lukuisia onnistumisia ja Jokelainen on palkittu useasti ensiluokkaisesta työstään asiakassuhteiden parissa, viimeisimpänä Asiakkaan ääni -palkinnolla vuonna 2022.
”Asiakkaiden kanssa toimittaessa tärkeintä on luottamus. Sitä rakennetaan pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti pitämällä lupaukset ja uskomalla niihin ratkaisuihin, joita on asiakkaalle tarjoamassa. Kun heillä on oikea hetki, he ottavat todennäköisemmin yhteyttä sellaiseen kumppaniin, johon kokevat voivansa luottaa”, Jokelainen kuvailee.
Pitkän Mandatum-uran varrella Jokelainen on päässyt todistamaan, miten yhtiö on kasvanut nykyisiin mittasuhteisiinsa. Paljon on muuttunut, mutta tunnelma on säilynyt.
”Aikanaan olimme selkeämmin perinteinen henkivakuutusyhtiö, mutta nykyään pystymme tarjoamaan niin henkilö- kuin yritysasiakkaille paljon kattavampia palveluita, kuten palkitsemisen ratkaisuja ja varainhoitoa. Vaikka toiminta on kehittynyt ja kasvanut 16 vuodessa todella paljon, matalahierarkkisuus ja yhteinen ilmapiiri ovat pysyneet samanlaisina. Olemme kasvaneet suuryritykseksi, mutta pienen yrityksen hyvät puolet on onnistuttu säilyttämään”, Jokelainen iloitsee.
Suuressa yrityksessä voi myös helposti käydä niin, että ylin johto ei ole jalkautunut käytännön tekemiseen mukaan eikä välttämättä tiedä, miltä työntekijöiden perustekeminen näyttää. Mandatumissa ei Jokelaisen mukaan näin ole käynyt, vaan johto on vahvasti sitoutunut joka tasolla tehtävään työhön.
Jokelaisen mielestä viihtyisä työympäristö ja kollegat sekä yrityksen tavoite olla toimialansa edelläkävijä ovat merkittävimmät syy sille, että on viihtynyt samassa yrityksessä niin pitkään.
”Olen täällä kokenut aina olevani osa porukkaa, en vain omassa tiimissäni vaan koko Mandatumin laajuisesti. Täällä tuetaan ja autetaan työkavereita avoimesti, ja työskennellään yhteisen tavoitteen eteen. Tämä ei myöskään ole mikään finanssialan dinosauruslaitos, vaan mietimme joka päivä, miten asioita voisi tehdä kaikkein parhaiten. Sellaisessa yrityksessä on hyvä olla töissä”, hän päättää.